Monday, April 09, 2007

Hjemlengsel

Det er blitt en påsketradisjon, ser det ut til: Ingen påske uten hjemlengsel.

Selv om jeg følger med verdensmesterskapet i cricket med STOR glede (og dette er faktisk ikke ironisk - jeg er blitt hekta!), skulle jeg veldig gjerne sitte hjemme i sofaen og fulgt med på serieåpningen i norsk fotball i stedet. (Heldigvis finnes dagbladet.no så jeg får fulgt med "direkte" på Rosenborg og Viking - heia Rosenborg!)

Det er liksom et sug - etter mor og far og Mikael, etter alt som er norsk og "vanlig". Takket vaere Ole Jørgen som jeg møtte i Kongo i januar, har jeg nå en del norsk musikk på laptopen. Deriblant Lars Lillo-Stenbergs versjoner av sanger fra Mads Bergs sangbok. 'Sønner av Norge'. 'Vi vandrer med freidig mot', 'Vi ere en nasjon vi med' m.fl. får virkelig opp stemninga og nasjonalfølelsen :)

Men det går mest i Knutsen og Ludvigsen. "Dum og deilig" er barndomsfavoritten, og spilles på fullt volum og med mimikk foran speilet :) Favorittsangen min nå i øyeblikket er imidlertid en sang som jeg ikke husker fra barndommen, nemlig "Feskhandlar Torske" - trønderdialekta får hjerterota mi til å slynge seg.

Men den inderligste hjemlengselen kommer fra tanken på skiturer og snøvidder. Jeg så snødekte grantraer på tv her om dagen, og ble helt sjuk. Mye tyder på at jeg kommer hjem neste juleferie, for planen om å bare reise hjem i juni innbaerer at jeg ikke får oppleve vinter før enn i 2011, og det går jo bare ikke an.

Men man tager hva man haver, og i dag har jeg vaert og bada i Det indiske hav. Slett ikke aa forakte det heller :)

2 comments:

Ann-Mari Andersen said...

hei hei. hilsner fra kauto:)

Nondaba said...

hey mlungu pleasei feel excluded on yo site and you know how long it could take me to learn your language.Otherwise I got yocomment and have posted something on the site abou Justice.