Monday, April 23, 2007

Tjoho!

Jeg maa bare si en ting til i dag: Jeg kommer rett fra zulu-klasse naa, og vi hadde MUNTLIG prove - og jeg fikk 47 poeng av 50 mulig! Haela i taket!!

Jeg skal ikke gjengi hele senarioet her (saerlig siden ingen av dere ville skjonne noe allikevel, haha), men maa bare skryte litt og opplyse om at jeg brukte
- naatid
- fortid
- framtid
- infinitv (med vokal-verb!)
- objekt
- objektmarkor
- na-konstellasjon
- nga-konstellasjon
- hvem, hvor, naar, hvordan
- stativ
- lokativ
- kommando
- negativ kommando
- negativ fortid
- og, best av alt, en KLIKKLYD!

(Jeg tenkte at jeg skulle avslutte med aa skrive "jeg er flink" paa zulu, men det kan jeg ikke... kremt...)

PS: Vi laerte mer om lokativ i dag. Blant annet at eThekwini (som betyr Durban paa zulu) er lokativformen av Theku som betyr testikkel. Saa naar jeg sier at jeg bor i Durban, sier jeg faktisk at jeg bor i en testikkel! HAHAHA!

No comments: