Sunday, April 01, 2007

Hverdagsglimt
(midt i alt det politiske)

Airconditionanlegget til datasalen er avslatt, saa det er dampende hett her inne. Utfra lukta aa domme, har det vaert avslatt en stund, for det stinker svette her...

Men det er ikke det jeg skulle skrive om - i dag opplevde jeg nemlig noe fantastisk. Jeg var ute og gikk, og en gutt kom mot meg og hilste paa zulu. Jeg svarte og spurte hvordan han hadde det (fortsatt paa zulu). Han avfyrte en lang remse ord i svaert hurtig tempo, og jeg forklarte paa engelsk at jeg dessverre bare kan orlite grann zulu og at han maa snakke engelsk til meg. Men han kunne ikke engelsk, og begynte i stedet aa snakke l-a-n-g-s-o-m-t zulu til meg - og JEG FORSTOD hva han sa! Forst sa han "isinkwa", som jeg vet at betyr "brod", og saa sa han noe om "thenga", som betyr "kjope", og for aa gjore en noksaa lang historie litt kortere, saa bad han meg om aa kjope brod til seg. Vanligvis gir jeg ikke til folk som tigger, rett og slett fordi det er saa mange av dem, og hvis jeg forst gir til en kommer det 13 til, og jeg har ikke nok til aa gi til alle, og dessuten tror jeg ikke det er verken en baerekraftig eller en "empowerisk" losning - men nok om det. Denne gangen gikk jeg sporenstreks inn i butikken (vi var like utenfor en butikk) og kjopte brod og gav han - for han hadde jo spurt meg paa zulu og jeg forstod!!!

1 comment:

Anonymous said...

Wow, dette var utrolig bra lesning, Ingrid! Jeg har fått meg en ny must-read :) Jeg har vært i Durban (og omegn) i en måned, spennende å lese det du skriver!