Friday, October 08, 2010

Søppel eller mennesker?

I går kveld så jeg politiet komme med lastebil og SØPPELbil for å ta gatebarna rundt havna. For et syn!

Det symboliske i det er skrekkelig, for det er jo nettopp som søppel at gatebarna blir sett på og behandla som.

Det konkrete er ikke noe særlig bedre. Søppelbilen er riktignok ikke for barna selv (lastebilen er for dem), men for teppene og klærne deres. Det regna, blåste og var kaldt - og det var sent på kveld og tid for å sove - og politiet kom for å stjele teppene deres!

Jeg skjønner ikke hva som er strategien bak det. Det er jo ren sjikanering. Det gir ingen mening for meg. Det er ille nok at hjemløse barn og ungdommer blir sett på som et sikkerhetsproblem og ikke et sosialt problem, men selv innenfor myndighetenes sikkerhetsretorikk skjønner jeg ikke hvorfor det er en bra ting å ta teppene og klærne deres. Hvordan gjør det Durban tryggere at unger som sover ute på fortauet og i parkene ikke har tepper?

Noen av dem gjenkjente bilen min og kom styrtende inn og redda seg i sikkerhet.

En av guttene venta på meg. Jeg ga ham nemlig dyna mi for et par dager siden etter at politiet tok teppet hans, og klok av skade oppbevarer han dyna i bilen min, nettopp for å unngå at politiet tar den også. Det var derfor med hjertet i halsen at jeg så politiet med lastebil og søppelbil, siden jeg visste at gutten var i det området og venta på meg. Jeg var redd de hadde tatt ham, men han hadde heldigvis klart å løpe unna, og litt etterpå fant vi hverandre, og han fikk dyna og kunne sove god og varm.


No comments: