Saturday, September 10, 2011

Frø i Kongo

Jeg har fått en hilsen fra Bukavu! Jeg har vel ikke kommet så langt at jeg har fått skrevet om bursdagen min ennå, men, som noen av dere vet, hadde jeg bursdag i mai, og da ønska jeg meg blant annet en pengegave til voldtatte kvinner og andre overlevende fra krigen i Kongo. Jeg arrangerte en fantastisk kirkekonsert, og med kollekten der pluss bursdagsgaver utenom, kom det til sammen inn kr 17.000,-

Pengene går via Ingeborg, som jeg møtte og bodde hos ved mine besøk i Kongo - verdens vakreste menneske.

For noen dager siden, skrev Ingeborg:


"For 5 - 6 år siden var det en massakre i Budaha, vel 3 mil fra Kaziba. 120 mennesker, 45 av dem barn, ble drept. 20 av de overlevende kom seg ut av landet. Lite og ingenting har blitt gjort for dem som ble igjen. Marta, ei kvinne fra området der dette skjedde, har et stort hjerte, og har hatt vondt av en gruppe på 100 enker og foreldreløse som overlevde og som fortsatt bor i landsbyen. Hun har fått tak i en åker på myrlendt grunn hvor de kan dyrke grønnsaker. Sammen med en agronom har hun laget et lite prosjekt. Nå er det tid til å så, men de hadde ikke frø, så kom jeg på at det kunne du og dine venner hjelpe dem med. Det ble 100g av hver av følgende frøsorter: kål, rødløk, tomater, spinat og selleri, snorer til å merke opp beda, 2 vannsprøyter og 50kg grovt salt som de skal bruke til å kjøpe gjødsel for. De som har ku- eller geitegjødsel å selge, vil heller ha betalt med salt enn med penger. Tils. 74$ + 5$ transport til Marta så hun kan reise opp med frøet."


Så det var en liten oppdatering om hva bursdagsgaven brukes til :)


No comments: