Sunday, February 10, 2008

Lotustemplet

Jeg besokte Lotustemplet i dag:

Det tilhorer Baha'i-troen, men alle er velkomne til a komme og til a be og meditere slik en matte onske. Det kalles Lotus fordi arkitekturen er inspirert av lotusblomsten - som forovrig er et symbol pa blant annet renhet. Her er et oversiktsbildet (ikke tatt av meg) der dere kan se templet og bassengene rundt:


Jeg tar med et bilde til ogsa, bare fordi det er sa fint:

Jeg var i mine unge ar veldig facsinert av baha'i-troen, saerlig dens vektlegging av enhet og fred appellerte sterkt til meg. Prinsippene er:

• The oneness of God, mankind and religion.

• The independent investigation of truth.

• The equality of women and men.

• Harmony of science and religion.

• Elimination of extremes of wealth and poverty.

• Universal peace.

• A world common-wealth of nations.

• A universal auxiliary language.

• Spiritual solutions to economic problems.

• Universal education

Mye her jeg kan tro pa - ikke minst eliminering av ekstrem velstand og fattigdom. Den klare politiske agendaen tiltrekker meg - de ti prinsippene inneholder politiske uttalelser om blant annet okonomiske problemer, utdanning og likestilling. Man kan finne et politisk og sosialt engasjement i andre religioner ogsa (inkludert kristendommen der Jesus kan tolkes som en svaert sa radikal fyr), men i det store og hele foler jeg at i de store, etablerte religionene oversvommes den sosiale/politiske delen av krangling om hva som er riktig tro...

Og det er ingen annen tro som sa eksplisitt uttaler seg til fordel for likestilling mellom kjonnene. Baha'i-troen bruker et bilde: Menn og kvinner er som to vinger pa en fugl - begge ma vaere utviklet for at fuglen kan fly. (Men det kan vaere forskjell pa liv og laere - alle de store profetene og lederne i Baha'i var menn, inkludert Bab, Baha'u'llah og Abdul-Baha...)

No comments: