Tuesday, March 18, 2008

100.000% inflasjon

Jeg deler hus med en fra Zimbabwe. Jeg vil ikke si navnet hans av sikkerhetshensyn, for situasjonen er ikke helt god for å si det mildt, og hvem vet om det ikke finnes spioner som kan norsk... Han har vært hjemme på ferie nå et par uker, og kom tilbake i går. Han kunne fortelle litt av hvert... Hjelpe meg, hvor skal dette ende.

Inflasjonen er på over hundretusen (100.000)! Jeg husker jeg skrev en post her i bloggen da inflasjonen hadde passert totusen (2.000), og jeg syntes det var vanvittig. Men nå. Prisene stiger daglig. Da huskameraten min kom, kostet en busstur (fra et sted i byen til et annet) 5 millioner. Fire dager senere var prisen steget til 10 millioner. En øl kosta 14 millioner når han var der. Den dagen han dro, steg prisen til 40 millioner. Hvis du vil at statlige selskaper skal fikse noe hos deg (e.g. strøm, vann, etc), må du først dra til dem med en kanne med bensin, og så kommer de til deg og fikser det du trenger. Hvis du blir syk må du ha en backup-plan, og prøve a alliere deg med en nabo med bil (og bensin!), for ambulansen kommer kanskje, kanskje ikke.

Så det er ikke greit å leve. Mammaen til huskameraten min er lærer, og hun har vært masse hjemme nå mens han var på besøk, for lærerne har vært på streik. På fredag ble streiken avsluttet - etter at lærerne hadde fått en lønnsøkning pa 754%! Det høres kanskje mye ut, men med tanke på prisstigningen er det faktisk ikke så vanvittig. Når varer mer enn dobles fra en dag til en annen, er det ikke lett å lage budsjett, planlegge, eller leve... Når prisen på bussbilletten plutselig stiger fra 5 til 10 millioner, er det ikke lett å komme seg på jobb...

No comments: