Monday, March 10, 2008

Orkenvandring i Arabia

Etter en fascinerende byrunde rundt i Dubai, gikk turen ut i ørkenen. Nydelig...


Vi råkjorte rundt i ørkenen - opp stup og ned stup, sladding, spinning, brekksladd og hele pakka. Minna meg litt opp glattkjøring... Det var gøy i begynnelsen, men jeg fikk nok etter en stund, og ble heller uvel (noe som resulterte i masse spy på flyplassen senere på natta, jippi...)

Men det var veldig vakkert når vi hadde pauser, og kunne skue utover sand, sand, sand.

Her er Kasper fra Danmark. Han ble min redningsmann. Jeg klarte nemlig å miste både visakortet og mastercardet før frokost, og var i en aldri så liten knipe.


Og her er en falk:

Og her er en kamel:

Jeg måtte så klart prøve å ri på kamelen. Det morsomte var når det reiste seg: Den reiser seg med bakbeina først - og med slike lange bein gir det en aldri så liten skrekkblandet fryd-følelse...



Til slutt hadde vi grillfest under stjernene - med forførende dans:


Det var veldig stilig - saerlig i begynnelsen. Etter hvert hadde hun mindre og mindre klaer pa/rundt seg, og dansen ble mer og mer sexifisert. Jeg mener ikke a vaere en hurpe, men jeg kan ikke hjelpe for a bli irritert. Tidligere pa dagen hadde vi vaert pa museum og sett "tradisjonelt levesett" i ørkenen - der kvinnene var kledd i en spesiell type burka med jernmaske foran ansiktet. Jeg blir provosert når kvinner enten er nakne (for å tilfredsstille menn) eller sperret inne (for å beskytte menn). Det er dehumaniserende når vi blir sett på som farlige fristerinner - som om vi ikke er tenkende, selvstendige, hele mennesker. Og selvfolgelig - hvis vi er så farlige, må vi sperres inne til hverdags, holdes i tømmene og kontrolleres, og kun tas fram ved festlige anledninger når menn vil bli kåte.

No comments: