Tuesday, September 23, 2008

Maskingevær på fredsmøte og såpe i politikken

Det politiske liv i Sør-Afrika er snart på høyde med en såpeserie på TVNorge... Dere har sikkert fått med dere at president Thabo Mbeki fikk sparken i helga. For meg starta dramaet på torsdag da jeg så Jacob Zuma live for første gang!



Zuma var en av hovedtalerne under åpningen av The Gandhi-Luthuli Chair of Peace Studies ved universitetet, og jeg og noen venner hadde møtt opp i god tid for å få med oss begivenheten. Jeg var litt nervøs på forhånd, for en del av Zumas tilhengere er jo kjent for å ikke være særlig fredelige av seg (se tidligere poster om 'kill' og 'eliminate' for eksempel...). Og lederen for studenttinget vårt er en gorilla (unnskyld uttrykket) som jeg ikke stoler et sekund på. Men det gikk svært bra. Studenttinglederen var uskadeliggjort ved å bli plassert i den akademiske prosesjonen som åpnet hele seremonien, så det var ingenting å frykte. Og i tillegg til de vanlige sikkerhetsvaktene som jobber på skolen, var det fullt av politifolk til stede, pluss body guards, så vi ble passa godt på.

Det var mye liv i studentgjengen som var tilstede, og sangen fikk taket til å reise seg da Zuma kom inn. Jeg filma en del, men får ikke til å laste opp videoklipp her (hvis noen kan fortelle meg hvordan jeg kan formatere riktig blir jeg glad...). Men her er et uklart bilde:


De sang blant annet "Zuma for president" og det som på tull blir kalt Sør-Afrikas nye nasjonalsang, nemlig "Umshini wami" som er Zumas merkesang og betyr "Gi meg maskingeværet mitt". Noen av dere husker kanskje at jeg har skrevet om den sangen tidligere - jeg hørte den første gang i forbindelse med voldtektssaken til Zuma, og finner sangen generelt smakløs pga forbindelsen til sexovergrep og menns bruk av sex som stadfestelse av maskulinitet, slik sangen ble brukt og tolket under voldtektssaken.

Den bokstavelige betydningen gjorde sangen enda mer smakløs i denne settingen. Vi var på den høytidelige åpningen av et FREDs-professorat, opprettet til minne om ikke-voldsforkjemperen Gandhi og Luthuli som fikk Nobels fredspris (første afrikaner!) pga sin ikke-voldelige kamp mot apartheid. Og så ljomer "Gi meg maskingeværet mitt" gjennom salen.

Zuma selv har jo ikke så mye integritet på området heller, og det er den kjedeligste og minst entusiastiske talen jeg har hørt på lenge... Det kan ikke ha vært lett å skulle tale med overbevisning om viktigheten av et slikt fredsprofessorat og av fredsarbeid, når støttespillerne dine roper om å drepe politiske motstandere og du ikke sier at pip i irettesettelse av dem (og den som tier samtykker!).

Her er Mr Jacob Zuma himself, president for partiet ANC og snart president av landet Sør-Afrika:


Han tødde opp litt da han nevnte utdanning og viktigheten av tilgang på utdanning for alle, og det er nok en sak som ligger nærmere hjertet hans. (Og han har rett i at det er en veldig viktig sak for landet nå, med stor betydning for utviklingen av et fredelig og tilnærmet-rettferdig demokrati.) Tilgang til utdanning er også et område han kan snakke om med mer personlig integritet enn fred - han har nemlig følt det på kroppen. Mr Zuma har nemlig kun 2. klasse BARNESKOLEN som formell utdanning!

Det ble en smule komisk da han ble introdusert. Vanligvis på slike tilstelninger er det en lang oppramsing av akademiske meritter under introduksjonen av talere - mastergrad fra det universitetet, doktorgrad fra det, publisert så og så mange bøker/artikler, osv. Med Zuma var det jo svært lite å skryte av, og hans to år på barneskolen ble ikke nevnt...


Så det var torsdagen, og det var bare begynnelsen på en begivenhetsrik, politisk helg. Men jeg kommer tilbake med mer om såpepolitikken...

1 comment:

Kjetil said...

Facinerende hvordan den fra før av svært så fargerike politikken i Sør-Afrika har blitt enda mye mer fargerik i det siste. Jeg går åpenbart glipp av noe helt spesielt ved å ikke være der nede nå. Bra du følger med for oss:)