Thursday, September 11, 2008

More craziness...

I går var det massedemonstrasjon i Durban. Jeg og to fra klassa skulle til byen for å ordne noe med gatebarnprosjektet, og vurderte å gå gjennom gatene som var stengt for biltrafikk, men bestemte oss for å ta en omvei. HELDIGVIS - tenkte jeg da jeg så nyhetene på kvelden. Demonstrasjonen gikk nemlig ikke bare fredfullt for seg - og politiet åpnet ild mot demonstrantene.

Avisene her legger ikke ut bilder på nettutgavene sine, så jeg har bare forsidebilder, men de gir et inntrykk av hvordan det var, i hvert fall - med skytevåpen og flaggbrenning:



En del av de største gatene var stengt, så det var totalt trafikkaos, og vi satt fast i en minibuss et sted midt i trafikkhavet du kan ane på den nederste forsida.

Demonstrasjonen var til støtte for Jacob Zuma - han som er Sør-Afrikas eneste presidentkandidat for neste valg, og som ikke før han ble frifunnet i en voldtektssak, måtte til retten igjen for korrupsjonsanklager. Advokatene hans argumenterer at saken ble åpnet mot ham på ulovlig vis, og i morgen (fredag) skal retten avgjøre om det er riktig eller ikke.

Zuma har en del brennende støttespillere, kan du si, saerlig her i provinsen. Det er mye etnisitet innblandet i konflikten, for Zuma er zulu (slik de fleste her i provinsen er) og ANC har vaert svaert dominert av xhosaer (xhosa og zulu er de to store etniske grupperingene her i landet). Mange av de som støtter Zuma mener at alle anklagene mot ham er en konspirasjon av xhosaene, for å hindre at en zulu overtar lederposisjonen i partiet og landet. Zuma er allerede leder av partiet (han vant over sittende president Mbeki i desember i fjor, og jeg er fortsatt overrasket over at ingen av dem ble myrdet under den valgkampen - så intens var den), og dersom han ikke må i fengsel i stedet, blir han snart leder av landet også.

Høyesterett er heldigvis ikke her i byen, men i nabobyen Pietermaritzburg. Der blir det nok hett i morgen...

Jeg lurer VELDIG på hva retten kommer til å si, og klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal gjette. Det er ingen tvil om at Zuma er skyldig i korrupsjon (hans desperate kamp for å hindre at visse dokumenter kan brukes i retten hever skyldssporsmalet over enhver tvil), men jeg vet ikke nok om rettstekniske ting til å uttale meg om saken ble åpnet på lovlig måte eller ikke. Vel så viktig er muligens sikkerhetsmessige hensyn. For det første sikkerheten til dommeren - for ikke å snakke om familien hans! - og for det andre sikkerheten til nasjonen.

Blant Zumas støttespillere er ungdomsorganisasjonen til ANC, og lederen deres har en uhyggelig militant språkbruk. Han har for noen uker siden uttalt at han vil drepe for Zuma. Det er ganske heavy, med tanke på maktposisjonen hans. En ting er å si at du vil dø for en sak, men å si at du vil drepe er noe ganske annet. Og å si at du vil drepe for en korrupt presidentkandidat er nokså crazy...

I går gjentok han den militante retorikken, og brølte: "We will crush you and it doesn't matter who you are" - og han gjentok "we will crush you" flere ganger. Han brukte også ordet "eliminate", og hele saken er bare uhyggelig skremmende.

Jeg ser vanligvis ikke nyhetene, for jeg har ikke tv, men i går besøkte jeg en kamerat med familie som har tv. Skulle nesten ønske jeg hadde holdt meg til radioen og avisene, for det var ikke koselig å få de visuelle inntrykkene fra demonstrasjonen og talen. Jeg er faktisk redd landet vil kastes ut i voldelig kaos om Zumas rettssak fortsetter og han blir funnet skyldig slik at han ikke kan bli president. Han har flere tunge organisasjoner bak seg med tvilsom retorikk, og flere av dem har åpent sagt at det er mulig de ikke vil respektere en domsavgjørelse hvis den ikke er til fordel for Zuma.

Den geniale tegneren Zapiro uttrykker tilstanden i landet slik:


Så får vi vente og se hva som skjer i morgen...

No comments: