Saturday, September 06, 2008

ROADTRIP

Forrige helg var bilhelg! Bilen er omdopt "Big boy" etter a ha imponert alle med a kjore tre lange dager i strekk uten et eneste host eller hark. Pa tre dager kjorte Big boy gjennom KwaZulu-Natal-provinsen opp til Swaziland, rundt omkring inne i Swaziland, og videre opp til Mozambique og Maputo - og ned igjen til Durban.

Jada, stolt bileier pa langtur i egen bil! Den hadde vaert pa service forst, og det var bra, for motoren summer na som en glad katt, og bensinnaler star omtrent stille - i stor kontrast til traktorduren og den glupske appetitten for servicen... Var visst noe med cabriator (hva na det er pa norsk??) Vi kjorte hele veien fra Maputo til Durban pa en tank!! Big boy er gutten sin det!

Det gikk fort. Fartsgrensene er ikke helt de samme som i Norge. Sa jeg fikk provd meg. Men jeg klarer ikke (og vil ikke!) riste av meg min norske arv over natta, sa jeg er visstnok litt av en pinglesjafor, i folge mine sorafrikanske venner... Jeg er ikke sa verst nar veien er klar, men jeg er svaert ansvarsfull nar det kommer til forbikjoringer, sa det ble noen lange, langsomme strekninger bak trailere, sakteregaende biler, o.l. Inntil talmodigheten var brukt opp, og jeg ikke fikk kjore lenger, men ble tvunget til a sette meg i passasjersetet...
Endelig over grensa til Swaziland:

Her kryr det av kuer og geiter langs veikanten - de kalles "Swazilands trafikklys" siden de regulerer trafikken... Det minte meg om Tanzania, der straffen for a kjore pa og drepe ei ku var strengere enn for a kjore pa og drepe et menneske (mulig at det er uoffisielt, og ikke de offisielle reglene, men det henger sammen med nomadestammen masaaienes levesett der kveg har en fremstaende status).
Vi overnatta pa en oppgradert Backpacker:

Virkelig et nydelig sted, med en stemningsfull morgen:

Og dyr langs veikanten (mer eksotiske enn kuer og geiter):



Og endelig over grensa til Mozambique:

Som ikke-afrikansk statsborger matte jeg ha visum for a komme inn i Mozambique, som koster R 172,- pluss at vi matte betale R 12,- for bilen, altsa tilsammen R 184,-. Gjett hvor mye vi hadde? R 160,- Sa vi matte snu og kjore tilbake inn i Swaziland til en minibank fordi vi manglet R 24!!! Det tok noen ekstra timer (for vi var langt inni bushen og matte kjore et godt stykke for a finne en minibank) og ekstra irritasjon - men mest latter...

Flatt landskap i Mozambique:
Overalt langs veikanten stod folk og solgte gress:
I Swaziland hadde de statt og solgt ved (oppkappa kvister). Vi fleipa med at det neste vel ville bli at de solgte stein - og jommen min hatt: noen minutter senere kjorte vi forbi den forste stabelen med stein til salgs!

Strandsona i Maputo er nydelig:

Siden det var en roadtrip matte vi selvfolgelig ha bilde av bilen med strandbakgrunn:

1 comment:

Anonymous said...

Forgasser! Tror jeg...? For noen flotte bilder!