Monday, March 29, 2010

Dyrene i Afrika

... og alt de har å gjøre! Det er mange uker siden allerede, men jeg har ikke hatt både bildene og internettilgang på samme tid tidligere, så her kommer en liten rapport fra safari i Hluhluwe.

Jeg ble superlykkelig over å se mitt yndlingsdyr: elefanten!! For et fascinerende og vakkert dyr.

Vi var ørlite grann nervøse da han kom utpå veien - men ble glade da vi så ham vandre av gårde (i hvert fall ble jeg det...).




Sebraene kunne vi nesten gått ut og ridd på - de var ikke sky for fem øre, og brydde seg ikke om at vi bare var en meter unna og av og til mindre enn det også:




Neshornet har et skummelt rykte, og vi så flere på veldig kort avstand, men alt gikk bra heldigvis. Hluhluwe er forresten til redning for det hvite neshornet, som har vært svært nære å bli utrydda.


Og vi så jungelens konge! Eller rettere sagt: jungelens dronning - for det var en løvinne, og muligens en gravid sådan. Høyt oppe i et tre - kanskje 6 meter over bakken - lå hun og hvilte. Det er ikke vanlig at løver klatrer så høyt, men i Hluhluwe skjer det visst ofte. Hun hang rett over veien. Utrolig opplevelse å være så nær henne!




Vi sang (med lave stemmer): "In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight", og hun løfta på hodet og spissa ørene, og likte det godt :-)





3 comments:

Unni said...

Fine dyr disse elefantene, det er jeg enig i. Flott blogg har du også. Jeg ble sittende å lese langt bakover for det var så mye spennende å lese om:) Jeg kom egentlig over bloggen din da jeg googla litt på Durban i og med at jeg har tenkt meg dit utpå høsten:) Er ferdig utdanna sosionom i Juni og har lyst til å reise rundt litt i sørlige afrika og jobbe frivillig. Vet du om noen gode organisasjoner eller steder man kan kontakte angående frivillighetsarbeid ?:) Har selv vert ett år i Zambia og studert og jobber, sjekk gjerne ut bloggen min;

www.unnizambia.blogspot.com

Unni said...

Hei. Flotte dyr disse elefantene, den holder jeg med deg i! Flott blogg du har også, jeg ble sittende å lese ett stykke bakover, det var så mye spennende å lese. Fant bloggen din da jeg googla litt rundt Durban. Tenkt meg dit utpå høsten. Er utdannet sosionom i Juni og har tenkt meg til Sør Afrika og jobbe litt frivillig for en periode. Vet du om noen gode organisasjoner eller steder generellt man kan kontakte angående frivillighetsarbeid ? har vert ett år i Zambia og studert ved universitetet der og jobbet, og nå er jeg lysten på mere Afrika. Sjekk gjerne ut bloggen min fra Zambia: www.unnizambia.blogspot.com

Unni.

Ingrid. said...

Hei Unni! Ser ut som om du hadde det fantastisk i Zambia! Skjonner at du vil tilbake til Afrika ja :-) Jeg skal tenke pa passende organisasjoner - det er jo nok av behov, sa det er sikkert mange som blir glade for hjelp fra deg! Kan du ikke maile meg pa ingrid.s.osthus(at)gmail.com?