Wednesday, March 17, 2010

Verdensdagen for sosialt arbeid!

Gratulerer med dagen alle sosialarbeidere! Verdensdagen for sosialt arbeid var egentlig i går, men vi har feira i dag - med brask og bram! Temaet var menneskerettigheter, og sosialt arbeid og menneskerettigheter er omtrent som to dråper vann - i hvert fall i denne konteksten. Enten det er retten til liv, som er trua av fattigdom og manglende helsetjenester, retten til læring, retten til trygghet og et liv fri fra vold og undertrykkelse - dette er kjerneområder for sosialarbeidere i Sør-Afrika.

Noen førsteårsstudenter framførte egenskrevet poesi - virkelig sterke budskap om verdighet, kamp og håp midt i fattigdom. De fleste årstrinnene hadde også en liten tale. Jeg hadde en liten tale eller appell som masterstudent, og delte litt av mine tanker og erfaringer som internasjonal student. A komme fra en kontekst av velstand og velferd, og å komme hit og bli slått i ansiktet av urettferdighet og nød er en tøff opplevelse. Henry Giroux' teori om "insurgent multiculturalism" ble et vendepunkt for meg. Han oppfordrer både de priviligerte og de fattige til innsats. Vi trenger å kritisk reflektere rundt de historiske kildene til vår velstand for å motarbeide fortsatt urettferdighet og undertrykking av de fattige. Vi trenger alle å forstå de eksterne, strukturelle kildene til undertrykking, så vi ikke personifiserer og tenker "jeg fortjener dette, det er jeg som er dum" (hvis man er fattig) eller "jeg fortjener dette og de fortjener det ikke, de er ikke like bra og verdifulle som meg" (hvis man er rik).

Nåja, dette ble kanskje en litt rar framstilling, men det er ikke lett å forklare raskt, og særlig ikke på norsk. Jeg har liksom bare språk for disse tingene på engelsk... Men Paulo Freire og hans "Pedagogy for the Oppressed" er vel kjent for mange nordmenn også, og da skjønner dere litt av hva det går i. Henry Giroux skriver om mye av det samme; forskjellen er at han ikke bare inkluderer "the oppressed", men også oss "privileged". Og det er jo gode nyheter for alle oss som vil se en forandret og bedre verden!

No comments: