Tuesday, May 25, 2010

Kina - get ready

Det kribler i hele kroppen, for nå er jeg snart på vei til Kina! Jeg skal delta på en konferanse i Hong Kong (Joint World Conference on Social Work and Social Development) men har kjøpt flybillett til Beijing i stedet, for vaere der en liten stund først. Jeg må jo bare benytte meg av anledningen når jeg først er borti høgget der :-)

Så jeg gleder meg som en unge! Tror det blir noe helt annerledes enn alt jeg er vant til. Jeg var på konsulatet her i Durban for ikke så lenge siden for å ordne med visumet, og jeg måtte seriøst konse hardt for ikke å begynne å le. Det var ei kinesisk dame foran meg i køen, og hun snakka kinesisk (jeg aner ikke om det var mandarin eller kantonesisk eller hva, så jeg kaller det bare kinesisk) med konsulatpersonalet bak skranken. Jeg har jo hørt kinesisk på film o.l., men har liksom tenkt at det har vaert en overdrevet parodi, men nei da - det høres sånn ut i virkeligheten! Det er jo bare sååå artig å høre på :-)

Afrika og Europa har jo sine forskjeller, men jeg føler at dette allikevel blir veldig "annerledesere" enn noe jeg har opplevd tidligere. Vi får se. Kanskje jeg tar feil, og det ikke oppleves så annerledes når jeg er der.

Jeg er småspent på hvordan jeg skal klare meg uten språk, og jeg gleder meg ikke så veldig til forurensningen. Men ellers gleder jeg meg til kinesisk opera, akrobatikk, Qing-graver, Peking-and, blinde massøser og en klatretur på muren.

Midt i iveren forsøker jeg å forberede meg til presentasjonen i Hong Kong. Den er basert på forskningen fra i fjor, og skal handle om jentenes liv på gata, med fokus på vold (jeg må dessverre velge ett hovedfokus pga plassmangel, og vold er et av undertemaene for konferansen, så derfor valgte jeg det).

Det inkluderer vold i det opprinnelige hjemmet, ofte seksuelt misbruk fra et mannlig familiemedlem; vold fra vennegjengen, inkludert voldtekt; voldtekt og trusler fra andre på gata utenfor vennegjengen; voldtekt fra medlemmer av den rivaliserende gjengen på gata; og vold, inkludert seksuell trakassering og manipulerende sex ("hvis du ligger med meg, skal jeg løslate deg") fra politimenn.

Så det er ikke sa veldig oppløftende, for å si det mildt. Og det er ikke så enkelt å lage en presentasjon jeg er fornøyd med (jeg har holdt på i ukesvis og føler fortsatt at jeg må starte på nytt). Jeg ønsker å få fram råskapen i virkeligheten, men samtidig må jeg teorisere og gjøre det akademisk nok. Jeg ønsker å gjøre presentasjonen imponerende, og ikke frastøtende. Og så ønsker jeg å få fram stemmene til jentene.

No comments: