Thursday, May 20, 2010

Politiraid

Det er politiaksjoner flere ganger i uka, virker det som. Jeg har ikke hørt noe om det på lenge, og har trodd at det var blitt roligere. Men det virker som om ungdommene på gata har blitt så vant til politiaksjonene at de ikke snakker om dem lenger. Tidligere ville de være oppjaga og i tårer når vi møtte dem, hvis det nettopp hadde vært en politiaksjon, og siden jeg ikke har opplevd dem slik på en stund, antok jeg at politiet lot dem vaere i fred. Den gang ei.

En journalist fra Norge er her og skriver om gatebarn, og fordi jeg var flue på veggen under et av intervjuene hennes fikk jeg høre hvor feil jeg hadde tatt. Politiet hadde kommet tre ganger bare i løpet av den siste uka. Til og med samme morgen hadde politiet kommet. De hadde verken slått eller arrestert dem, men det er tydeligvis ikke normen, for ei av jentene hadde løpt sin vei i redsel. Og ei av de andre jentene hadde arr på leggen etter å ha blitt sparka tidligere i uka.

I går kveld var det visst storaksjon. Jeg har bare hørt om det i dag, i ettertid. Men flere ble arrestert, inkludert to gutter på 11 og 13 ar, i følge folk som var der. Ei av jentene fortalte meg i dag at hun hadde klatra opp i et tre og gjemt seg der. Alle ble løslatt igjen, ikke langt fra der hvor de ble tatt. Noen sier de ble slått, andre sier det ikke var noe vold.

Det er en fryktelig følelse av lammelse. Pa den ene siden en intens "Noe må gjøres!!", på den andre siden en oppgitt "Men hva??".

Det er et forferdelig misbruk av makt fra politiets side. Det er helt klart. Og all form for politivold må kunne avskaffes. Vi snakker tross alt om barn her. Selv om noen av dem muligens er gangstere eller -laerlinger. Og noen er ikke barn lenger, men ungdommer og unge voksne. Men såpass må man kunne forvente av politiet at de kan takle dem på en ikke-voldelig måte.

Men selve arrestasjonene er faktisk i følge loven, i den forstand at løsgjengerloven forbyr hjemløshet og politiet har mandat til å arrestere dem.

Vi trenger derfor en lovendring. Og det er en treg prosess.

Men vi trenger også en praksisendring. Vold er ulovlig og uakseptabelt uavhengig av løsgjengeri.

No comments: