Monday, June 21, 2010

Back in Durban

Nå er jeg vel tilbake i Durban. Etter rundt 30 varmegrader og høy luftfuktighet var det kaldt å lande i Johannesburg og minus 2 grader. Men Durban er heldigvis bedre, og jeg har kjøpt langerma gensre og varme jakker nå, så da skal det nok bli bra.

På lørdag var jeg på FIFA Fan Fest nede på stranda, med storskjerm, scene m diverse underholdning og god stemning. Det var koselig å sitte på sandstrand, se på folk som soler seg og slapper av og se på fotballkamp. Til tross for at det er vinter her nede, er det ganske deilig (og vesentlig varmere enn sommeren på Tynset, i følge mine informanter - her sitter tross alt folk i bar overkropp)!

Den andre kampen var mellom Ghana og Australia, og da nådde stemningen nye høyder, med vuvuzelaer og mange flagg og skjorter. Ikke fullt så mye feiring da Australia scora, men...

I morra kveld spiller Sør-Afrika igjen, så da blir det nok liv. Under åpningskampen var det visstnok 25.000 tilskuere på Fan-Festen på stranda, og under den andre kampen var det enda fullere, i følge en kamerat som var der. Det var et øredøvende bråk og liv, men ble stille som under en begravelse etter at baklengsmålene trilla inn... Får håpe det går bedre mot Frankrike i morra! Med noen måls seier, og med riktig resultat mellom Mexico og Paraguay er det faktisk håp om å gå videre.

Ellers var det en opplevelse å komme til Sør-Afrika nå. Flyet fra Hong Kong var fullt av japanere (Japan møtte Nederland i Durban dagen etterpa), og flyplassen i Johannesburg krydde av flagg og supporter-tskjorter i alle farger. Det var folk fra Brasil, Nederland, Tyskland, England, Japan som jeg allerede har nevnt, og mange flere. Skikkelig stemning. Det var veldig gøy.

Og onsdag drar jeg til flyplassen igjen for a plukke opp "småbrødrene" mine. Det blir kjempeartig!


No comments: