Wednesday, June 16, 2010

Den himmelske freds plass

I Beijing bodde jeg ikke langt fra Den himmelske freds plass, og gikk/sykla forbi hver dag. Det var en spesiell følelse å stå der og se utover plassen som er så kjent for bildet av den enslige personen som stod stille og stoppa en rekke med tanks:


Våren 1989 var det masse studentdemonstrasjoner på Den himmelske freds plass, og 4. juni gikk haeren til angrep og massakrerte dem. Det er uvisst hvor mange som døde. Kinesisk Røde Kors meldte om noen tusen. Bildet av han enslige personen er fra dagen etterpå, dvs 5. juni. For en modig handling! Tenk dagen etter at hundrevis eller tusenvis ble drept - og så stå der foran krigsmaskinene...

Fra offisielt kinesisk hold benektes hele hendelsen.


Her er noen av de døde studentene:



Ved den nordlige enden av Den himmelske freds plass er Den himmelske freds port, og der skuer Mao utover plassen og alt som skjer (men han var død for lenge siden i 1989, og portrettet hans kan vel ikke klandres for å bevitne hendelsene i stillhet...)


Maos mausoleum er inne på selve plassen, og der ligger liket hans eller evt en voksdukke (når liket trenger vedlikehold, plasseres visstnok en voksversjon der). Jeg hadde tenkt meg inn en dag, men det var sa streng sikkerhet og derfor sa lange koer, at jeg ombestemte meg. Jeg er tross alt ikke noe fan av Mao, så det er begrensa hva jeg er villig til å gå igjennom for å se liket hans.

Noen dager senere leste jeg om datoene for studentopptøyene (tidligere hadde jeg bare lest "våren 1989") - og da skjonte jeg hvorfor det var så streng sikkerhet: Jeg var der 4. juni! Det gikk kaldt nedover ryggen min da jeg skjønte det.

Ups, internettida mi renner ut... Skriver fortsettelsen senere...

No comments: