Tuesday, June 08, 2010

Fra Beijing til Hong Kong

Endelig har jeg tilgang til bloggen igjen! I dag kom jeg til Hong Kong, og tiden med internettsensur er over for denne gang.

Har hatt en FANTASTISK tid i Beijing, og kunne skrevet minst 5 blogginnlegg fra hver dag, så jeg klarer neppe ta igjen det tapte, men noen smakebiter kommer det nok med raske mellomrom nå.

Jeg kom til Hong Kong nå i ettermiddag (lokal tid, dvs 6 timer foran dere i Norge) etter en herlig 24-timers togreise fra Beijing. Jeg koste meg så innmari at jeg kunne ønske reisa varte en dag til.

Jeg lå i mellomkøya, og kunne ikke sitte oppreist, men var heldig og satt på et lite sete ved vinduet i gangen, og har hatt nydelig utsikt under hele reisa.

Beijing er helt flatt og det er også området rundt og sørover. Fra Beijing og helt til det ble mørkt, dvs ca 7 timer, så jeg ikke en eneste liten ås eller hump. Og bortsett fra der det var bygninger var det hveteåkre så langt øyet kunne rekke. Tenk dere det! Hveteåkre nesten non-stop (dvs kun avbrutt av bygninger) så langt øyet rekker i alle retninger i 7 timer! I begynnelsen var de nesten modne, og lenger sørover ble de mer og mer modne og skurtreskerne ble flere og flere.

Da jeg våkna neste morgen hadde landskapet endra seg. Det var grønne åskammer så langt øyet kunne se. Fortsatt veldig mye dyrka mark, men mye mer variert, med rismarker, banantraer, pumpkins, og masse andre vekster jeg ikke vet hva er.

Det var helt sykt mye matproduksjon, men det er kanskje ikke så rart med tanke på hvor stor befolkning det er i Kina. Det må til rimelig mye mat for å fø dem. En hver liten jordflekk var utnytta - til og med gravplasser! Jeg ble nesten kvalm... Noen steder var det en liten gressflekk ved gravstøtta, men andre steder var det dyrka overalt og gravstøttene bare stakk plutselig opp fra åkeren.

Ellers hadde jeg en hyggelig reise, og ble tatt under vingene av en gjeng bestemødre som var på tur. Stasjonsområdet til Hong Kong-toget er avskjerma fra resten av togstasjonen (Hong Kong regnes fortsatt som utland, med passkontroll og påfølgende strenge sikkerhetsregler og ikke-kontakt med resten av stasjonen - til tross for at Hong Kong ble overlevert til Kina i 1997), så jeg fikk ikke kjøpt mat slik jeg hadde planlagt.

Ingen fare - bestemor i køya under meg gestikulerte ivrig og putta i meg et egg. De satt tre damer og skravla og skravla og smilte - og når jeg ikke skjønte hva de sa til meg, lo de høylytt og helhjerta. Når jeg svarte dem pa engelsk og de ikke skjønte hva jeg sa, lo de like hjertelig.

I morges lå jeg halvveis oppe i senga og skrev dagbok, og bestemor gestikulerte og sa jeg måtte gå og vaske ansiktet mitt. Hahaha, hun tok virkelig vare på meg. De satt forøvrig og spilte kort mesteparten av turen. Jeg var skrubbsulten, så maten gikk ned på høygir. Jeg gofla i meg egg og en slags lefse, og bestemødrene var overlykkelige.

Nå er jeg altså i Hong Kong, og her er det hektisk og kaotisk. Snart begynner konferansen, og det blir nok spennende.

No comments: