Sunday, June 13, 2010

Red Light District - noen andre kvinner i Hong Kong...

Første kvelden etter at Vishanthie (professoren min) og Preshanti (dattera hennes) kom til Hong Kong dro vi ut for å spise. Vi endte på en filippinsk horebar... Litt fordekt riktignok, og det var spiselig mat der, men staben hadde t-skjorter med stor 69-logo på og det foregikk definitivt sex-transaksjoner der.

Det er rart hvor skrudd i hodet jeg har blitt. Jeg synes det er interessant å se på og observere sex-markeder omtrent slik andre synes det er interessant å se på fotball eller strikkemønstre. Hver sin hobby, får man si... Jaja, litt yrkesskader må man vel leve med.

Det var en "vanlig" bar og restaurant, men etterhvert som vi haddet sittet der en stund var det ikke mulig å overse at alt kvinnelig klientell var unge filippinere og alt mannlig klientell var hvite og gjerne litt over middelalderen. Damene dansa med halverotiske bevegelser, og det var tydelig kamp om mennene. Noen av mennene tok fordel av det, og sussa på flere av damene. Andre hadde allerede bestemt seg for hvem de ville ha.

Da vi skiltes, og Vishanthie og Preshanti gikk til hotellet deres og jeg skulle finne t-banen, havna jeg midt i et mye mer eksplisitt sex-marked. Jeg ble gående og se på alt som foregikk istedet for å se etter t-banestasjonen...

Unge damer satt i dørene eller ved vinduene til "barer" og nattklubber kalt Show Biz og reklamerte for hva du kunne få kjøpe der inne (og det var mer enn øl), i skjørt som savidt dekka rumpa, bittesmå topper, kjempelange støvletter og mye sminke.

Det var som å vandre midt i en klisje. I vinduene var det røde blinkende lysskilt om "dansing" og "danseshow". Det var veldig annerledes enn det jeg er vant med fra Durban, og jeg ble gående å nesten måpe over hvor synlig og åpent det var.

Det hele var så eksplisitt at jeg begynte å lure på om prostitusjon og bordellvirksomhet faktisk var lovlig i Hong Kong, men jeg har senere hørt at det er offisiellt forbudt. Politiet ser tydeligvis gjennom fingrene på det, for å si det mildt, for jeg så til og med politimenn i området, men de forholdt seg helt rolige.

Jeg tok ikke opp kameraet selv, men her er et bilde fra google som viser litt:


Red Light District ligger veldig sentralt, og da vi så åpningskampen mellom Sør-Afrika og Mexico var vi pa en helt vanlig og "anstendig" bar midt imellom lange rekker med bordeller. Bare gjennom den lille døråpninga, hvis du så ut døra og over på andre sida av gata, så du tre såkalte nattklubber med rødlysende skilt om dansing og massasje. Surrealistisk.

No comments: