Sunday, November 28, 2010

Adventssøndag

Så tenner vi et lys i kveld. Vi tenner det for GLEDE.

Jeg har et rødt kubbelys på bordet, så fargen er ikke "riktig", men det gjør ingen ting. For advent handler ikke om å være eller gjøre noe "riktig". Og det gjør ikke jula heller. Ikke livet, heller, for den saks skyld. Men vi mennesker gjør så mye rart. Som for eksempel å være sinte i køen på et shoppingsenter fordi vi er stressa fordi vi må kjøpe julegaver. Har du hørt noe så dumt? Eller å være flaue fordi gaven vi fikk koster mer enn gaven vi ga. Eller å være slitne fordi det er så mye som må vaskes og ordnes og bakes og lages fordi alt må være perfekt til jul - som om det perfekte noensinne vil være oppnåelig på jorda.

Jeg vil tenne et lys for GLEDE.

Det er mye som kan skape glede, og det er forskjellige ting for forskjellige mennesker i forskjellige situasjoner. Tanken på en skitur i skogen må jeg innrømme høres gledesfylt ut, men det er ikke en mulighet for meg her og nå. Å sitte å se utover havet, derimot, er en mulighet. Å ligge på sofaen, i stedet for å gjøre det jeg "burde", og spise pizza også. Å snakke med ei tante og reservemor om en gutt som vil flytte hjem, og se et forsiktig smil men strålende glade øyne skaper glede. Å planlegge en reise. Å snakke med ei venninne på tlf. Lista kan bli veeeldig lang.

Jeg skal skrive mer om glede her på bloggen snart, tror jeg, for jeg er midt i en tidevannssnuoperasjon fra bedrøvelse til glede, som jeg nok kommer til å dele litt av. Jeg kommer fra kirka nå, der jeg sang med så full hals at jeg ble hås. Det var i kontrast til forrige søndag, da jeg gråt igjennom hele gudstjenesta og ikke hørte et ord av prekna eller noe annet.

Så dette er en god 1. søndag i advent for meg. Hvis det ikke er det for deg, vil jeg oppmuntre deg til å begynne med thanksgiving og lage en liste over ting du er takknemlig for. Selv om det er vanskelig og du må streve for å komme på noe. For det finnes ting å være takknemlig for.

Da jeg gjorde det på torsdag, var det noe som forandra seg i meg.

Så nå tenner jeg et lys for GLEDE.


No comments: