Monday, November 08, 2010

Kuhode ingen adgang

Jeg har funnet et nytt yndlingsspisested i byen. Det er tradisjonell zulu-mat, og det finnes det jo mange steder, men maten til denne "mamaen" smaker ekstra godt.

Idag bestilte jeg pap (ganske stiv maisstappe) med grilla storfekjøtt, men kameraten min som gikk for å hente maten kom tilbake med kylling. Han forklarte at det eneste storfekjøttet som var der i dag var kuhode, og det ville han ikke at jeg skulle spise.

Han sa noe om at det ikke er noe for jenter, at det er for kraftig kjøtt for jenter, eller noe sånt. Feministen i meg kjempa febrilsk for å få lov til å protestere, men siden jeg ikke hadde noe veldig behov for å spise kuhjerne lot jeg det være.

Etterhvert utdypa han hva han mente. Hvis jenter spiser det, er det nemlig stor sjanse for at de blir gravide! Og det ville han ikke ta sjansen på, sa han. Godt noen passer på meg :-)


No comments: