Saturday, June 04, 2011

Den første klemmen

Den første klemmen fikk jeg fra en annen gutt - og han er ikke akkurat en av godguttene. Sannsynligvis vet han ikke at jeg vet så mye om ham, for da hadde han neppe hoppet opp for å klemme meg før noen av jentene eller de andre som satt der da jeg kom ruslende. Han røyker whoonga (et Durban-drug som har spredt seg) og det gjør at han blir desperat, voldelig og brutal når han trenger penger til en ny dose, og spesielt jentene er redde for ham.

Senere fikk jeg vite at han har drept en annen gutt på gata siden sist jeg så ham. Denne gutten hadde sex med andre gutter. For øyeblikket har jeg det ikke helt klart for meg om han ble drept fordi han voldtok andre gutter, eller om sexen var frivillig og at han ble drept fordi han var homse. Uansett er de fleste enige i at han fikk som fortjent, og til tross for at drapet er godt kjent, går gutten som drepte ham fri og er tilsynelatende bekymringsløs.

Virkeligheten er knallhard, og jeg tror oppholdet i Norge har gjort at jeg nå har sett råheten klarere enn før. Det er utrolig hva man kan bli vant til og normalisere hvis man oppholder seg i et miljø, og det var interessant å se hvordan jeg opplevde ting nå i forhold til tidligere. Drapet er et brutalt uttrykk for identitet og seksualitet, og er dermed midt i smørøyet på masteroppgaven min.

Jeg kunne ønske at jeg kunne skrive at den andre, tredje og fjerde klemmen, osv, var hyggeligere, men det ligger vonde historier bak mange av dem - skjønt heldigvis ikke drap bak så mange...

No comments: