Sunday, October 21, 2007

Mitt nye hjem

Jeg flytta forrige helg - endelig slipper jeg aa bo paa internat med en gjeng tenaaringsjenter...:) I min modne alder, begynte det aa bli paa tide med noe mer "mitt eget". Og jeg har virkelig faatt et HJEM. Det er helt fantastisk aa bo utenfor campus. Lufta kjennes friere. Inntil naa har jeg sovet paa campus, spist paa campus, gjort lekser paa campus, forsokt aa ha litt fritid paa campus. Naa kan jeg skille mellom jobb og privat. Spaserturen til campus om morgenen er forfriskende, og spaserturen hjem igjen om ettermiddagen enda mer.

I helga hadde jeg housewarming braai (braai= barbeque/grilling paa sorafrikansk). Emma hadde med kamera saa jeg fikk tatt noen bilder.

En foreleser i psykologi eier huset, og han bor i andre etasje. Forste etasje bestaar av kjokken som vi alle deler, bad og toalett, pluss to studenthybler. Jeg bor i min egen lille cottage (hytte) utenfor:


Fint?!

Vi har en stor platting/veranda, og det er ubeskrivelig aa sette seg der med en bok, kjenne vinden stryke over haaret og puste inn frihet. Det var ute paa plattingen at vi hadde braaien:


Bygningene i bakgrunnen er universitetet, og det tar meg 13 minutter aa spasere i behagelig tempo fra porten min til datasalen.

Jeg har ikke faatt de andre bildene av huset, rommet mitt, osv, ennaa, men skal skrive ny post saa snart jeg faar dem :)

Her er noen bilder fra braaien:


Siphiwe var ogsaa med. Det er ikke kjoreinngang til huset vaart, men jeg fikk laane noklene til naboen, saa han kjorte inn hos dem, og kom inn paa eiendommen vaar via en sidedor i muren. Det er forste gang han har vaert utenfor campus. Han kommer seg jo ikke paa noen buss eller annen kollektiv transport, saa om jeg har klagd over at campus foles som et fengsel for meg, har han enda mer grunn til aa fole det slik. Jeg kan i det minste dra til byen eller paa stranda og lufte meg litt. Han har ikke muligheten til det. Saa han not hvert oyeblikk - og hver marsmallow... :)


Nomusa koste seg ogsaa med noe sott til dessert:


Vi var alle helt daffe etter all den deilige maten:




Her kan du se litt av huset i bakgrunnen. Det er fargesprakende og flott. Naar jeg gaar oppover bakken til campus og ser utover nabolaget, ser jeg en haug med hvite hus og saa dette rode og oransje - jeg kaller det "the happy house":


Emma var dagens fotograf:


Og her er vertinnen, lett rodlig og solbrent...:

3 comments:

Anonymous said...

Et lite tips. Det finnes æ,ø og å på tastatur i SA også. Under windows -http://www.rootsweb.com/~norway/Characters.html

Ellen Cecilie Triumf said...

Hei Ingrid!
Hvor langt er du i studier og hvor lenge har du igjen der? Jeg er innom ofte for aa lese om hva som skjer i livet ditt. Veldig bra lesing! Jeg har bare litt over en maaned igjen, saa er d tilbake til norge. Tida gaar fort! klem

Ingrid. said...

Takk for tipset, Gorm. Problemet er at jeg er på datasal og bruker forskjellige maskiner hver gang (er heller ikke sikker på om jeg har tilgang til å endre innstillinger på maskinene). Jeg var en periode flink til å kopiere de norske bokstavene fra en norsk nettside og lime inn, men nå har jeg vært lat lenge... Men jeg tar hintet og skjerper meg :)