Monday, September 03, 2012

Lite internett...

Jeg har vaert uten internett noen dager - naa har jeg endelig kommet meg paa en internettkafe, men forbindelsen er treg og daarlig, saa jeg tar ikke sjansen paa aa skrive mye bare for aa se at det forsvinner....

Har selvfoelgelig altfor mye aa fortelle. Mange introduksjoner og hilsener hver dag - hver med sine historier. Jeg er allerede full av historier om krig...

En mann sa at i stammen hans var det slik at naar det ble innsatt en ny konge saa ble det sett paa som et godt tegn dersom det regna. Datoen var fastsatt saa man visste ikke vaeret paa forhaand, men dersom det regna da, ble det sett paa som et godt tegn fra Gud. Regn gir frukt, avlinger, vekst. Naa gjelder ikke kongedoemmet lenger, men regn paa aapningsdagen er fortsatt et godt tegn, i foelge denne mannen. Han var svaert saa begeistra fordi det regna da jeg kom over grensa og inn i Kongo. Frukt, avlinger, vekst, matproduksjon - det kan jammen komme godt med! I tillegg til historier om flom, lyn, sykdommer, toerke, ulykker og alt som hoerer med til fattigdom, kommer herjinger av rebeller og soldater. Det er ingen ende paa hvor vanskelig det er aa dyrke mat eller holde seg med geiter.

Jeg kommer nok til aa fortelle mange historier etter hvert - forhaapentligvis en del historier som ender godt ogsaa.


No comments: