Monday, April 17, 2006

A cup of tea

Tidlig paaskemorgen ble jeg hentet av ei dame som heter Jean som jeg har mott pa Dream Centre (hun er en av HIV counsellors), og vi kjorte til Westville Baptist Church (mellom her og Pinetown for de av dere som er lokalkjente). Det er en kjempefin kirke, noksaa nybygd, men veldig stilfull, med vakre vindusmalerier. Hyggelige mennesker, og en fin gudstjeneste (ikke noe snakk om Mercedes eller shoppingsenter...).
Det er mennesker av alle slags farger der, men flertallet er hvite, av britisk avstamming, og de har tydeligvis tatt vare paa noen av sine britiske tradisjoner... Da vi ankom kirka, fikk vi nemlig servert en kopp te - med melk og sukker og hele pakka. Saa alle spaserte rundt paa "kirketrappa" med hver sin tekopp. Da gudstjenesten var over og vi kom ut, fikk vi sannelig servert enda en kopp med te. Saa vi spaserte rundt med hver vaar kopp igjen og hilste paa folk. Litt komisk, men veldig sosialt og hyggelig:)
Jeg ble invitert med hjem til noen folk paa grilling - braai som det kalles i SA. Det ble servert te baade for og etter grillinga, saa da jeg kom hjem om kvelden var jeg uvel og kvalm. Fire kopper med te med melk i er i meste laget for en melkeoverfolsom mage som min. Jeg var kvalm og hadde vondt i hodet, og maatte slaa av lyset paa rommet for det var for sterkt. Saa jeg sovnet innen klokka sju, og vaakna ikke for aatte i dag tidlig. Frisk som en fisk, heldigvis, men jeg har faatt min porsjon britisk te for en stund... :)

No comments: