Friday, April 07, 2006

Herlighetsteologi

Jeg har vaert noen ganger i kirka, men det er lenge siden sist, for jeg blir saa nedtrykt av forkynnelsen. Jeg kaller det herlighetsteologi - laeren om at hvis Gud er med deg skal alt gaa paa skinner, at Gud=suksess, at bare du tror nok og/eller ber nok vil Gud gi deg hva som helst, og aller helst veldig mye penger.


Det var mistenkelig mye fokus paa penger ("Gud er rik", "Gud vil gi deg mer", osv). Plutselig sier predikanten: "Gud vil gi deg en Mercedes Benz! Bare be ham!" Jeg trodde ikke riktig mine egne orer - som aa hore Janis Joplins sang "Oh, Lord, won't you buy me a Mercedes Benz". Men det skulle bli verre. Predikanten forklarte om visjoner og tro: " Se ut av vinduet ditt. Se for deg en stooor bygning. Det er ikke en hvilken som helst bygning - det er et kjopesenter! Et enormt gigasvaert kjopesenter! Og det er ikke et hvilket som helst kjopesenter - det er ditt eget kjopesenter!"

Hvordan kan gudstro og materialisme kombineres paa en slik kvalmende maate? Hvordan kan herlighetsteologi tolkes som sann ut fra en bibel som faktisk advarer mot aa "tjene baade Gud og mammon"(=penger)? Som forteller om at da Gud iverksatte sin radikale plan og ble menneske og tok bolig i blant oss, kom han som et nyfodt, frosvarslost barn. Han kom IKKE i det vi tenker paa som pomp og prakt, med fanfarer og smykker av gull og all verdens herlighet - slik vi kanskje tenker at passer seg for universets herre. Han ble fodt i fattigdom og lagt i en krybbe.

Da han var blitt et voksent menneske, sa han: "Guds rike er inne i dere". Ikke ett ord om stormende framgang og forbruk, og okonomisk fraatseri. Guds rike og aandelighet ble forklart med verdier som "kjaerlighet, glede, fred og rettferdighet". Ikke "penger, ting, suksess".

Tror vi paa samme Gud? Min Gud sier: "Salige er de fattige, for Guds rike er deres."

No comments: