Sunday, April 30, 2006

Kapp det gode haap

Jeg har funnet en scanner, og scannet noen bilder fra da jeg og far var paa Kappet og Kapp det gode haap. Far fulgte meg nemlig til Sor-Afrika i januar, vi floy til Cape Town og kjorte buss gjennom landet til vi til slutt havnet i Durban, og far dro hjem og jeg ble igjen...

Paa det forste bildet er vi paa vei opp til fyrtaarnet paa Cape Point, og i bakgrunnen ser vi Cape of Good Hope.

Jeg skjonte ikke at kappunktet og Kapp det gode haap var to forskjellige ting for vi naermet oss, men de ligger ikke saa langt fra hverandre, og etter at vi hadde besteget kappunktet gikk vi til fots til Kapp det gode haap.

Far var ekstra sprek og klatret ned til stranda vi skimter i bakgrunnen (og opp igjen) paa veien til Det gode haap. Jeg satt og slappa av i stedet for :)





Paa det andre bildet staar vi ytterst paa Kapp det gode haap, sammen med vaar kjekke guide :) Bare havet og sydpolen ligger bak oss...

Vinden var sterk, og laarene skjelvende etter klatringa, saa jeg holdt meg fast i far.








Paa det tredje bildet tar far en pust i bakken, med fyrtaarnet paa Cape Point i bakgrunnen. Husker ikke riktig om det var paa vei opp eller ned. Det litt slitne uttrykket kan kanskje tyde paa at det var paa nedoverturen..?

Litt nedenfor fyrtaarnet ble vi nesten angrepet av en diger bavian. Eller naa ja. Vi saa i hvert fall at ei anna dame nesten ble angrepet. Han ville ta veska hennes, men hun tviholdt, og bavianen ble rasende, flekket tenner og var ganske voldsom. Jeg var livredd han skulle kaste henne utfor klippene - han var definitivt sterkt nok til det - men det gikk heldigvis bra. Like for hadde han bykset fordi meg og far paa stien - saa naer at jeg kjente han mot buksebenet. Litt skjelven, da ja...







Og her er beviset: Ingrid med utstrakte armer ved skiltet ved foten av Kapp det gode haap.

No comments: