Monday, April 10, 2006


Palmehelg hos Hlengiwe

I helga var jeg med Hlengiwe hjem til sostra og mammaen som bor utenfor Pinetown. Hlengiwe bor paa samme gang som meg i studentblokka, og bildet er tatt fra rommet hennes (fotograf: Cathrine) i en lattermild stund :) Det er veldig pent der de bor, med gronne frodige aaser rundt paa alle kanter.

Paa sondag dro vi paa gudstjeneste, og det var litt av en opplevelse. "Hele" menigheten mottes ute paa en gresslette, og alle fikk palmegrener i hendene, saa hadde prestene en kort andakt med bonn, og saa gikk vi alle i prosesjon til kirka. Vi gikk og sang og vifta med palmegrenene - alt foregikk paa zulu, saa jeg fikk ikke med meg saa mye, men plukka opp melodiene og nynna med etterhvert. Noen damer hadde med bjeller som de slo paa og andre rytmeinstrumenter, og det var ganske livat og artig. Lillesostra til Hlengiwe var med foran i prosesjonen, ifort kappe, og bar et av krusifiksene. Det var en anglikansk kirke, med prester med kapper og drakter og en paveliknende hatt, og rokelse og liturgi. Veldig fint, men ikke saa stivt som det kanskje hores ut som. Baade preknen og kunngjoringene ble avbrutt flere ganger av spontan sang fra noen av damene i salen, saa vi maatte stadig opp og danse :)

Som sagt foregikk alt paa zulu, saa jeg fikk ikke med meg saa mye, men jeg laerte noen nye ord: "Nkulunkulu" = "Gud", "UJesu" = "Jesus" og "Umoya" = "Hellige Aand". Saa naa har jeg utvidet reportoaret fra hilsninger og fotballord til aa inkludere noen kirkeord :)

(Siden jeg ikke har noe kamera, har jeg stjaalet det nederste bildet fra Voice of Africa Radio.)

No comments: