Friday, April 21, 2006

Positivt med negativ

En kamerat av meg hiv-testa seg paa tirsdag. Jeg visste ikke om det. Vi satt ved siden av hverandre under en forelesning paa onsdag, og vi satt og kjeda oss litt, for det var masse tekst paa overheaden og vi gadd ikke skrive ned alt. Saa dro han fram en konvolutt, og viste meg innholdet. En hiv-test. Negativ. Heldigvis! Han gjorde tegn til at han var veeldig letta - og glad. Jeg gleder meg med han. Modig gjort aa teste seg, ikke alle tor. Det ville vaert utrolig trist hvis han testa positivt, men det er jo ikke bra aa leve i uvitenhet og usikkerhet heller.

Dere tenker kanskje fyfy naar dere leser om hiv og at det ikke er en selvfolge aa vaere negativ, for hiv er jo ikke saa utbredt i Norge. Men det er som klamydia eller andre mindre stigmatiserte kjonnssykdommer. Du kan ha hatt sex bare en gang, og sjansen for aa ha blitt smitta med hiv er mer enn bare teoretisk. Det skal ikke noe mer til enn et "vanlig" sexliv. Vanlige gutter og jenter, venner av meg, som ikke passer med eventuelle sterotyper som "skjortejeger" eller "losaktig" eller liknende. Uheldige, uforsiktige, usikre, forelska, godtroende. Det store flertallet er akkurat som alle oss andre.

1 comment:

Anonymous said...

Det var da bra!

Mikael