Tuesday, April 04, 2006

Skolearbeid

Studentlivet her i Durban er virkelig ikke noe slaraffenliv. For meg som er vant til det rolige livet paa Dragvoll, er det en stor overgang til lekser og fravaersforing. Vi begynte forholdsvis rolig, men jeg var likevel frustrert og sjokkert (bare spor Cathrine...). "Lekser?!? Er jeg tilbake paa barneskolen?!" Men det var bare begynnelsen... Naa har alvoret satt inn. For det forste har jeg masse forelesninger, hvorav flertallet er obligatoriske og alle er anbefalte, og for det andre har jeg masse smaa oppgaver og en del store, og for det tredje har vi flere prover og midtsemestereksamner i hvert fag, saa skolearbeidet er ikke noe ni-til-fire-opplegg. Jeg bruker definitivt mer enn en normal arbeidsuke paa skolen.

Heldigvis tar jeg interessante fag! Ellers ville det blitt uutholdelig... Men naa nyter jeg faktisk aa sitte paa biblioteket og lese og kladde - studere, granske, tenke, laere.

I gaar leverte jeg min forste store semesteroppgave paa engelsk! Jeg er saa stolt at jeg kan sprekke :) Og forrige tirsdag skrev jeg midtsemestereksamen paa engelsk, uten aa faa lov til aa ta med ordbok. Jeg har ikke faatt igjen resultatene fra noen av dem ennaa, men jeg er uansett svaert fornoyd med meg selv at jeg har klart aa gjennomfore det - og jeg er helt sikker paa at jeg kommer til aa staa.

Paa det overste bildet ser dere et av forelesningsbyggene her, og paa det nederste biblioteket.

No comments: